Jean-Marie Frerichs: “ik gooi soms wel zes keer per dag mijn agenda om”
Jean-Marie Frerichs is de vierde gast die dit podcastseizoen aanschuift achter de microfoon bij Wim Davidse om te praten over de dynamische uitzendbranche en de wereld van recruitment. Voor de accountmanager bij WerkTalent is geen dag hetzelfde en daar raakt hij niet snel over uitgepraat.
niet voor control freaks
WerkTalent is een uitzendbureau dat in een groot deel van Nederland actief is. Jean-Marie is als accountmanager werkzaam op de vestiging in Breda. Daar hebben ze vacatures op onder andere het gebied van techniek en logistiek. “Niets is zo veranderlijk als de markt,” vertelt hij. Iemand die van veel structuur houdt kan volgens Jean-Marie dan ook beter niet aan de slag gaan als intercedent. “Ik moet soms wel zes keer per dag mijn agenda omgooien.”
Jean-Marie zet de kandidaat altijd voorop en gaat voor langdurige plaatsingen. Ook hij moet opdrachtgevers overtuigen dat de arbeidsmarkt is veranderd. “De markt is veranderd ten opzichte van vijf jaar geleden.” Het vinden van een kandidaat die aan alle eisen van de opdrachtgever voldoet is een achterhaald idee.
onverwachte matches
Het valt Jean-Marie op dat kandidaten vaak niet weten wat voor banen er voor hun beschikbaar zijn. “Heel veel kandidaten weten niet welk type vacatures er zijn en welk type bedrijven.” Zo was er een vrouw die uit de zorg kwam en solliciteerde op een binnendienstfunctie bij een houtgroothandel. Jean-Marie kwam met een functie op de klantenservice bij een zorginstelling en dit sloot veel beter aan bij haar wensen. “Tachtig procent start in een andere functie dan waar ze in eerste instantie op hebben gesolliciteerd.” Daarom is een gesprek waarbij je diepte in kunt gaan zo belangrijk. “Kandidaat A past niet bij bedrijf B, maar wel bij C”, vertelt Jean-Marie.
snellere processen
Ook WerkTalent plukt de voordelen van digitalisering, vooral als het gaat om het versnellen van de processen. Al heeft de snelheid die dit biedt soms ook één nadeel: “Een videogesprek duurt ongeveer 30 minuten, terwijl ik met een kandidaat die op de vestiging komt soms wel een uur aan tafel zit.” Je krijgt dan toch beter beeld van de kandidaat.
de held van Jean-Marie
Elke intercedent of recruiter die te gast is in de podcast heeft een lokale held. Een persoon, organisatie of goed doel dat het verdient om in het zonnetje te worden gezet. Zij ontvangen van RecruitNow €250,- en maken aan het eind van dit podcastseizoen kans op nog eens op €2500,- De lokale held van Jean-Marie is stichting DOA in het Brabantse Hoeven. Het is een kunstzinnige dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking.
abonneer je op onze podcast
Want elke 2 weken verschijnt er een nieuwe aflevering waar jij als recruitmentprofessional (in spé) energie en inspiratie van krijgt.