3 vragen die je moet stellen voor je op de TikTok bandwagon springt
Van alle social media die we kennen, is TikTok op dit moment de ‘hottest of them all’. Zeker bij generatie Z. Het aantal gebruikers in Nederland is het afgelopen jaar enorm gegroeid. En ook in de recruitmentbranche merken we dat de app in populariteit stijgt. Steeds vaker horen we vragen als: “Moeten we daar niet iets mee?” en “Wat kunnen wij met TikTok?”.
ook 100% digitaal worden?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn.
wat is TikTok?
Voor wie het misschien gemist heeft: TikTok is een social media-app waarmee je korte video’s kunt maken en plaatsen. Voorheen bekend als Musical.ly. Tot een Chinese app-ontwikkelaar het overnam en eind 2017 omdoopte tot TikTok. Vanaf dat moment ging het hard en was het de meest gedownloade app van het eerste kwartaal van 2018 in de VS.
In Nederland waren we iets afwachtender. Pas in 2019 kregen we echt lucht van de app – en de marketingmogelijkheden die het biedt. Vandaag de dag zien we dat de populariteit aan het stijgen is. Uit Newcoms Nationale Social Media Onderzoek 2020 blijkt dat er nu zo’n 700.000 Nederlandse gebruikers (vanaf 15 jaar) op TikTok zitten. Dat lijkt nu misschien niet zo veel. Maar wat nou als dat blijft groeien? Dan kan TikTok een interessante toevoeging aan je recruitment marketingstrategie zijn.
TikTok als recruitmenttool
Een jaar of tien geleden waren mensen nog sceptisch over het gebruik van social media als recruitmenttool. Maar inmiddels zijn Facebook en Instagram voor veel organisaties dé manier om hun doelgroep te bereiken. En dat weten de makers van TikTok ook. Sinds kort is het namelijk mogelijk om te adverteren bij TikTok en zijn er al een aantal succesvolle merkcampagnes live gegaan. Klinkt veelbelovend, maar moet je TikTok nu gelijk opnemen in je recruitmentstrategie? Voor je meteen aan de slag gaat met een reeks video’s en advertenties voor TikTok, is het goed om eerst eens antwoord te geven op de volgende drie vragen.
vraag 1: wat wil je bereiken?
Een goede vraag, die je eigenlijk altijd aan jezelf moet stellen voor je met iets nieuws start. Wat wil je bereiken met de inzet van TikTok? ‘Omdat het nu populair is’ kan een antwoord zijn. Maar het is niet een heel sterk argument om de app toe te voegen aan je recruitment marketingstrategie. Dus bepaal je uiteindelijke doel – meer sollicitaties of betere zichtbaar bij je doelgroep – en bedenk dan of je dat doel ook met een app als TikTok kunt behalen.
vraag 2: zit je doelgroep op TikTok?
Je weet wat je wilt bereiken met TikTok en je doelstellingen heb je vastgelegd. Maar zit de doelgroep die je wilt bereiken ook op TikTok? Op het moment is de app vooral populair bij een jonge doelgroep (9-14 jaar). Alleen is dat (nog) niet de doelgroep die jouw vacatures kan vervullen. Een doelgroep die wel interessant kan zijn, is die van 15-19 jaar. Ofwel, generatie Z. Deze groep heeft de meest actieve gebruikers op TikTok. Opvallend is dat 40-plussers ook een groot aandeel hebben. Misschien zijn het de ouders van die tieners, kijkend wat dat ellendige TikTok nou precies is. Misschien ook niet. Het is in ieder geval een publieksgroep die de app gebruikt.
vraag 3: reclame pushen of content creëren?
Oké, je doelen zijn bepaald en je weet ook of jouw doelgroep actief is op TikTok. Next up: content. Want hoe ga je TikTok nu inzetten? In principe zijn er drie mogelijkheden.
A. Zelf content maken voor je eigen kanaal. Zeker interessant als je TikTok voor een langere termijn wilt inzetten. Omdat er nu nog niet veel bedrijven actief zijn, kun je als early adapter een flink bereik creëren. Je groeit als het ware met de app mee. Naast creatieve of informatieve video’s, kun je bijvoorbeeld ook een #-challenge verzinnen die hopelijk opgepikt wordt door andere gebruikers en je doelgroep.
B. Influencers inzetten.
Je kunt natuurlijk ook een ander de content laten maken en distribueren. Influencers hebben vaak al een groot bereik en als jij de juiste partner daarin vindt, kan je daarvan profiteren.
C. Advertenties plaatsen.
Naast de zogenaamde native content van punt 1 en 2, kun je altijd terugvallen op het ‘gewone’ advertising. Ook hierin heb je meerdere opties. Zo kun je adverteren met een fullscreen video of afbeelding, zoals bij Facebook en Instagram, maar ook met overlays, billboards, pre-rolls en verschillende lenzen/filters.
Of TikTok op den duur een blijvend recruitmentkanaal is, kan niemand met zekerheid zeggen. Het kan net zo snel verdwijnen als het is gekomen. Maar het zou zonde zijn om het meteen weg te wuiven als een trend. Het kan de moeite waard zijn, om in dit vroege stadium van de app te kijken of én wat het kan toevoegen aan jouw recruitmentmarketing. Niet dat je nu meteen all-in moet gaan. Kijk eerst maar eens of je antwoord kunt geven op bovenstaande vragen.
benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?
plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René