van EVP naar supersterke recruitmentwebsite
Woningcorporatie Rochdale stond vorig jaar voor een uitdaging. Het stoffige en saaie imago van een woningcorporatie ombuigen naar een plek waar je graag zou willen werken. Voor zowel huidige als toekomstige medewerkers. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn ze de samenwerking aangegaan met meerdere specialisten.
ook 100% online worden?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn.
zo krijg je employer branding op de agenda
Rochdale stond eind 2018 voor meerdere uitdagingen, die ze hebben samengevat in drie doelstellingen: het werkgeversimago verbeteren, het conversiepercentage (aantal sollicitanten) op de website verhogen en de interne betrokkenheid vergroten.
Met de huidige aanpak en middelen konden deze doelstellingen niet behaald worden. En daarom hebben ze versterking ingeschakeld van onder andere arbeidsmarktcommunicatiespecialist Silene Geuze en creative director Rik Blokland. Samen ontwikkelden zij een nieuwe employee value proposition. De gloednieuwe EVP is vervolgens met behulp van RecruitNow vertaald naar de werken-bij-site.
de rekensom
Voor Jolina Kragtwijk, HR Manager bij Rochdale, was het een simpele rekensom. Dankzij een uniek verhaal en een goed werkende recruitmentsite, solliciteren kandidaten rechtstreeks bij Rochdale. Daardoor worden de kosten aan werving- en selectiebureaus teruggebracht en is Rochdale zélf in controle als het gaat om instroom, doorstroom en uitstroom. Dat scheelt op jaarbasis zo’n 2 ton. Met die rekensom op zak, kon Rochdale van start met het employer branding project.
het unieke werkgeversverhaal van Rochdale
Het employer brand wordt pas sterk als de hele organisatie zichzelf erin herkend. Daarom heeft Rochdale er heel bewust voor gekozen om de gehele organisatie erbij te betrekken. Tijdens een workshop van 1 dag zijn ze met een groep van 18 medewerkers (uit verschillende functies) bij elkaar gekomen om samen te kijken naar:
- Wie is Rochdale (identiteit) en wat is jouw meest trotse moment?
- Welke doelgroepen willen we aanspreken?
- Wie zijn onze concurrenten?
“De belangrijkste uitkomsten waren dat we steeds meer focus hebben op de huurder, goede arbeidsvoorwaarden bieden, er ruimte is voor professionele ontwikkeling en het gaat om een baan met maatschappelijke relevantie. Nu denk je misschien: zijn er niet meer bedrijven die dat zeggen? Misschien wel. Maar wij hebben onze usp’s en kernwaarden vertaald met creative director Rik Blokland naar een creatief concept: werk samen voor de straat. We maken ons met het creatieve concept écht onderscheidend. En het is de basis voor alle uitingen.”, aldus Silene Geuze, interim Arbeidsmarktcommunicatiespecialist bij Rochdale.
werk samen voor de straat…
“…met collega’s, instanties en bewoners (de huurders) aan de buurt, straat of de stad. We vertellen alleen wat we waar kunnen maken. En laten dat vertellen door onze eigen mensen: je toekomstige collega’s. Daar zit onze kracht: we betrekken onze medewerkers erbij, zorgen zo voor geloofwaardigheid en dat onze mensen zich (weer) trots voelen om bij Rochdale te werken.” vertelt Jolina. “Je ziet onze ambassadeurs dan ook terug in de video’s, op de werken-bij-website, posters en het on-boarding programma.”
belangrijkste learnings en tips
Een uniek, écht en sterk EVP heb je niet zomaar ontwikkeld. Daar gaat flink wat tijd inzitten. Dit zijn de belangrijkste learnings en tips vanuit Rochdale:
- Zorg voor betrokkenheid bij medewerkers en staf;
- Stel doelen en bepaal de doelgroepen;
- Denk op tijd na over de ontwikkeling van promotiematerialen;
- Verbind de afdelingen hr en communicatie vanaf het begin;
- De EVP wordt de drager van je hele hr-beleid en inrichting;
- Quick win: wervende vacatureteksten.
resultaten
Na 3 maanden live te zijn met de nieuwe website en brandingscampagne, zien we een toename in:
- Sollicitanten, voor een vacature die in 2018 slechts 5 sollicitaties ontving, behaalde Rochdale er nu 25;
- Kwaliteit van de kandidaten;
- Zichtbaarheid op de arbeidsmarkt;
- Onderscheiden vermogen ten opzichte van de concurrentie;
- Trots van onze eigen medewerkers.
Hieruit kunnen we concluderen dat een uniek employee value proposition voor woningcorporatie Rochdale heeft bijgedragen aan betere resultaten. Eigen medewerkers vertellen vol trots dat ze voor Rochdale werken en nieuwe medewerkers komen hun nieuwe collega’s in allerlei communicatie-uitingen tegen. Zowel online als offline. Dit komt vooral doordat Rochdale de tijd heeft genomen om een goede strategie te bepalen. Bedacht met én door de medewerkers.
Meer weten over employer branding, een EVP of hoe je dit kunt toepassen binnen je eigen organisatie? Lees onze artikelen over employer branding. Of neem contact met ons op. We helpen je graag verder.
benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?
plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René