Google for Jobs is finally here: met deze tips zit jij goed
Heel de recruitmentbranche speculeert er al een hele tijd over, zo ook binnen RecruitNow: wanneer gaat Google for Jobs nou live in Nederland? Nu kunnen we je eindelijk het antwoord geven. Sinds afgelopen vrijdag (7 februari) verscheen Google for Jobs namelijk voor het eerst in de Nederlandse search resultaten. En ondanks dat het nog niet voor iedereen zichtbaar is, heeft één van onze grootste klanten al een sollicitatie gerealiseerd via Google for Jobs.
ook 100% digitaal worden?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw staffingbureau of heb je een andere vraag? Dan moet je bij onze specialisten Boy en René zijn.
Maar wat betekent de livegang van Google for Jobs nu voor jou?
Laten we eerst teruggaan naar het begin. Want in juni 2017 werd Google for Jobs voor het allereerst geïntroduceerd in de VS. En in de periode daarna volgden er landen over de hele wereld. Waaronder Spanje, Zuid-Afrika, Frankrijk, Zuid-Korea, Duitsland en Marokko. En nu, februari 2020, rolt Google for Jobs ook uit in Nederland. Beetje bij beetje lijkt het wel. Want nog niet iedereen krijgt Google for Jobs in hun zoekresultaten te zien. Maar dat duurt vast niet lang meer.
wat doet het nou?
Google for Jobs brengt vacatures prominent in beeld bij de 73% die zijn of haar zoektocht naar een nieuwe baan in Google start. De manier waarop kandidaten vacatures zoeken zal daardoor ook flink veranderen. Want je ziet eerst de geadverteerde resultaten, daarna Google for Jobs en pas daaronder volgen de organische resultaten.
Met Google for Jobs moet het voor de kandidaat steeds makkelijker worden om de juiste vacatures te vinden. Vanuit verschillende bronnen verzamelt Google vacatures die je via én binnen één Google zoekopdracht ziet. Door de filtermogelijkheden die Google biedt, vind je dus sneller dan voorheen de juiste vacatures en kan je vacatures met elkaar vergelijken. Met de volgende drie tips ben jij helemaal klaar voor Google for Jobs.
de vacaturetekst: maak hem aantrekkelijk en leesbaar
Het is dus belangrijk dat je opvalt tussen de vacatureteksten van concurrenten door de aandacht te trekken van de kandidaat. Met een functietitel die de lading dekt en een catchy introductietekst. Heb je daarmee de kandidaat overtuigd om verder te klikken? Dan is het belangrijk dat je vacaturetekst makkelijk leesbaar is, omdat de hele vacaturetekst wordt getoond binnen Google for Jobs. Dit doe je door tussenkopjes toe te voegen, usp’s te benoemen van de functie en de organisatie en bulletpoints te gebruiken.
Je vacaturetekst wordt dus steeds belangrijker. Want de kandidaat kan alle informatie al meteen vinden binnen Google. Pas op het moment dat je op de sollicitatiebutton klikt, word je naar de website geleid waar de vacature oorspronkelijk is geplaatst of gevonden.
structured data
Maar vergeet ook de techniek niet. Want behalve dat jouw vacatures goed indexeerbaar moeten zijn om ook meegenomen te worden in Google for Jobs, moet je ook de juiste informatie meegeven. De zogenoemde 'structured data'. Het gaat dan om:
- functietitel,
- bedrijfsnaam,
- locatie,
- adresgegevens
- datum vacature plaatsing.
Benieuwd of jouw vacatures al aan de richtlijnen voldoen? Doe de test.
Test je gestructureerde datagegevens
optimaliseer je vacatures SEO-wise
Onze derde tip: optimaliseer jouw vacatures SEO-technisch. Google zou immers Google niet zijn als zij niet via algoritmes de kwaliteit van de vacature zouden beoordelen. Duidelijke functietitels, locatie van de vacature en duidelijke vacatureteksten zijn belangrijke factoren. Maar ook het tonen van het salaris.
Toon je zelf niet het salaris, dan vult Google zelf een salarisindicatie in op basis van vergelijkbare functies. Google geeft een kwaliteitsscore aan de vacature, die ze bepalen door onder meer te kijken naar hoe compleet de vacature is (het aantal kenmerken), hoe lang een gemiddelde bezoeker op de pagina blijft en of de bezoeker uiteindelijk doorklikt naar de recruitmentsite van de organisatie.
meer weten?
Wij vertellen je graag meer over Google for Jobs. Testen of jouw werken-bij-website al klaar is voor Google for Jobs. Of onze content marketeers trainen je, zodat jouw vacatureteksten in het vervolg wel voldoen aan de richtlijnen van Google for Jobs. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier, bel ons via 06 30 18 88 12 of mail naar rene.hut@recruitnow.nl.
benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bureau?
plan een gratis adviesgesprek in met onze specialisten Boy en René