hoe A.I. straks ook studenten sneller én beter aan een bijbaan helpt
Het heet Jess. En het is van Jopp. Maar denk vooral niet dat het de zoveelste chatbot is. Het kan wel meer dan dat. Maar wat dan precies? En wat zegt dat over de toekomst van de uitzendbranche? ‘Dit was 2 jaar geleden nog een onwerkelijke droom. Maar nu ligt hij binnen handbereik.’
Uitzendbureaus voor studenten genoeg. Maar bij Jopp Students & Graduates willen ze het anders doen. Daarom hebben ze ook geen ‘recruiters’ in dienst, maar ‘talentcoaches’. En daarom omarmen ze ook alle mogelijkheden voor artificial intelligence. Zodat studenten een (bij)baan of stage aangeboden kunnen krijgen op basis van hun eigen voorkeuren. Jess, de digitale collega die het bureau daarvoor inzet, is dan ook niet zomaar een bot. Nee, het wordt echt gezien als een collega, vertelt Thomas Lock, een van de oprichters van het bureau.
Jess is 24/7 beschikbaar, ook in het weekend. En hen wordt steeds slimmer. Thomas Lock oprichter Jopp
Jess is genderneutraal, en nu nog bezig met de pre-onboarding, maar ‘wordt onze allerbeste medewerker’, zegt Lock lachend. ‘Jess is 24/7 beschikbaar, ook in het weekend, en wordt steeds slimmer. Het helpt ook onze menselijke medewerkers enorm. Door repetitief werk uit handen te nemen. Die hoeven bijvoorbeeld niet meer te vragen of iemand een rijbewijs heeft. Dat heeft Jess dan al voor hen gedaan. Zo kan onze talentcoach zich veel meer focussen op vragen als: wat hoop je te leren? En wat motiveert je? Zo creëren we een soort hyper-intercedent, die de candidate experience enorm gaat verbeteren.’
op de raarste momenten
Het mes snijdt echt aan twee kanten, aldus Lock. ‘Studenten solliciteren op alle momenten van de dag, vaak buiten kantoortijden, in het weekend of de avonden. Jess stuurt hen direct na sollicitatie een bericht via WhatsApp. Zo kunnen ze meteen geholpen worden. Komt het op dat moment niet uit? Dan laat je Jess weten wanneer je wel beschikbaar bent, en neemt Jess later contact op. Zo worden studenten geholpen op een moment dat hun schikt. Aan de andere kant helpt Jess menselijke collega’s door gegevens uit te vragen over beschikbaarheid, voorkeuren voor reisafstand, studie en baanvoorkeuren.’
Veel studenten zijn het al gewend om met digitale medewerkers contact te hebben, en geven daar zelfs ook vaak de voorkeur aan. Thomas Lock oprichter Jopp
En vergis je niet, Jess kan daarbij nu al heel wat meer dan een ‘klassieke’ chatbot, benadrukt hij. Een voorbeeld: ‘We willen Jess leren dat hbo’ers vaak stage moeten gaan lopen. Dan kan Jess een semester daarvoor bij iemand inchecken en vragen of hij of zij hulp nodig heeft in de zoektocht naar zo’n stage. Of het kan bij studenten uitvragen welke dagen ze willen werken, en kan daar passende vacatures bij voorstellen. Stageperioden, afstudeerdata, beschikbaarheid en werkvoorkeuren, Jess vraagt het allemaal uit. En dat allemaal in vloeiende, ‘menselijk’ overkomende teksten, gevoed door generatieve A.I. Al hoef je volgens Lock ook niet te ‘verbergen’ dat Jess een digitale medewerker is.
de kern van het recruitmentproces
Jess is een product van een samenwerking met RecruitNow, waar ‘strategy & execution manager‘ Rik Verbrugge aan zijn wieg heeft gestaan. Verbrugge werkte eerst onder meer bij Scotty Technologies, vorig jaar nog een van de winnaars van de Werf& Awards. Daar ontdekte hij de kracht en mogelijkheden van conversational A.I.en van verregaande automatisering in het recruitmentproces. En nu krijgt hij bij RecruitNow de kans om dat verder uit te bouwen. ‘Een mooie kans om een impactvol product te maken’, zo vat hij het samen.
‘Tot in de kern van het recruitmentproces komen’. Dat is zijn ambitie daarbij. ‘Iedereen roept nu wat over conversational A.I. en generative A.I. Maar als je kijkt naar de praktijk, speelt zich dat nog vaak af in de rand van het proces. Wij willen die volgende stap maken. Door kandidaten echt snel reactie te geven en echt te engagen. Dan hoeft hij of zij ook niet meer verder te kijken. Een sollicitant moet nu nog gemiddeld 4 tot 8 uur wachten voordat hij of zij van een bureau reactie krijgt. Nu kan Jess echt binnen 5 minuten contact opnemen. En op een manier die past bij de kandidaat. Daardoor kun je een veel rijkere ervaring bieden.’
al snel 400 à 500 cv’s
Met zijn 32 jaar is Thomas Lock momenteel de oudste collega binnen Jopp. Hij komt zelf naar eigen zeggen ‘totaal niet’ uit de uitzendbranche, maar ziet dat als een voordeel. ‘Daardoor hebben wij vaak een frisse blik en doen we dingen heel anders dan de branche gewend is.’ Hij studeerde zelf in Maastricht, en kwam daar in aanraking met ‘Knaek‘, een app waarmee studenten korting kunnen krijgen bij verschillende zaken in hun studentenstad, aangevuld met nationale kortingen en online (cashback) kortingen bij de grote ketens. Al snel was hij ‘city manager’ en moest als zodanig voor zijn mede-studenten ‘overal dealtjes lospeuteren’.
Knaek staat elk collegejaar op alle universiteiten en hogescholen met een promotieteam van studenten om deze kortingsapp te promoten. Om deze studenten te werven werd studenten via een mailtje gevraagd zich aan te melden. ‘Al snel hadden we zo’n 400 à 500 cv’s om uit te kiezen’, blikt hij nu terug. ‘En van de kortingspartners waarmee we werkten, waaronder grote bedrijven als MediaMarkt en Hunkemöller, hoorden we steeds vaker dat ze krap zaten in personeel. Waarom zouden we dat niet bij elkaar proberen te brengen, bedachten we toen. Uit dat idee is Jopp geboren.’
‘leergeld betaald’
Het eerste jaar is behoorlijk ‘leergeld betaald’, aldus Lock, ‘omdat we niet uit de branche komen’. Maar inmiddels ‘hebben we de kneepjes van het vak geleerd’ en gaat het steeds beter met Jopp. Big Hairy Audacious Goal is om tegen 2030 jaarlijks 80.000 studenten te helpen. ‘En dat wil ik niet met heel veel meer mensen dan we nu hebben’, stelt de mede-oprichter. Vandaar de hoge verwachtingen van Jess, en van het in augustus officieel te lanceren Joppboard, een vacatureplatform dat ook gebouwd is rondom Cockpit, het gespecialiseerde recruitmentsysteem van RecruitNow.
Het unieke aan Joppboard is dat het platform niet alleen vacatures gaat promoten via de traditionele onlinekanalen, maar dat de vacatures ook automatisch worden doorgestuurd naar Knaek, zodat studenten snel bereikt worden. En dat de matching dus in eerste instantie volledig wordt overgelaten aan Jess, die alle studenten – ongeacht hun studie(fase) – 24/7 kan matchen met vacatures op basis van hun beschikbaarheid en voorkeuren. En dat variërend van studentenwerk en stages tot flexibele projecten en vaste dienstverbanden.
betere matches
Lock zegt in de eerste plaats te hopen op meer efficiëntie. ‘Ik zeg hier intern altijd: als je twee keer precies hetzelfde moet doen, dan wil ik dat je me dat zegt. Dan is dat een ergernis. En die moet je kunnen voorkomen. Of automatiseren’ Maar minstens zo belangrijk als meer efficiëntie is een betere ervaring, zegt hij. ‘De tone of voice en normen en waarden van de digitale medewerker variëren per organisatie en per doelgroep. Onze doelgroep is studenten, dus een laagdrempelige, grappige en easygoing manier van praten is bij ons prima, terwijl dat heel anders zal zijn voor bureaus die bijvoorbeeld senior professionals bemiddelen.’
Ik zeg hier intern altijd: als je twee keer precies hetzelfde moet doen, dan wil ik dat je me dat zegt. Thomas Lock oprichter Jopp
Jess onthoudt wie je bent en hoe je met Jess communiceert. Als jij met Jess heel serieus communiceert, neemt het deze communicatiestijl over. Ben je juist heel jolig, dan kan Jess dat gedrag spiegelen en erin meegaan, maar tegelijkertijd ook een heads-up geven dat dit gedrag op de werkvloer geen succes gaat zijn. ‘Dat zijn we nu aan het opbouwen.’ Het levert uiteindelijk ook betere matches op, daar is hij van overtuigd. ‘Studenten zijn opportunistisch, solliciteren gewoon op een functie die ze graag willen doen, ook al lijken ze in eerste instantie niet het gevraagde aantal uren te kunnen werken.’
snel tot de kern
Maar als je vervolgens de goede vragen stelt, kun je wel snel tot de kern komen, aldus Lock. ‘Welke studie doet iemand, hoeveel uur wil hij of zij werken, welke ervaring en skills brengt-ie mee? Omdat Jess deze informatie al uitvraagt kun je op het moment dat je een menselijke interactie hebt betere matches maken en een kandidaat beter helpen. Omdat Jess in het begin al iets dieper graaft, kun je in een (human) gesprek verder komen op het gebied van motivatie. En dat levert bewezen resultaten op. Studenten zijn sneller aan het werk, en voelen zich beter geholpen, wat moet resulteren in een hogere NPS.’
‘Als je jaarlijks 80.000 studenten wil helpen, dan moet je zorgen dat ze 1 berichtje verwijderd zijn van hun ideale baan.’ Rik Verbrugge strategie executie manager, RecruitNow
De volgende generatie Conversational AI in Recruitment? ‘Nou, de technologie van vorig jaar was pas 20% van wat Jess nu al kan’, schat Verbrugge in. ‘Ik zie het als een tool zonder human error, die jou als mens beter maakt in wat je doet. Je wilt klanten helpen, en je wilt kandidaten helpen. Hoe lekker is het dan als je een tool hebt die jou de middelen geeft om precies dat werk te doen?’ Verbrugge heeft het over ‘de nieuwe standaard’, ongeveer zoals het internet in 1995. En ook Lock ziet de kansen zonnig in. ‘Als je uiteindelijk elk jaar 80.000 studenten wil helpen, dan moet je zorgen dat ze 1 berichtje verwijderd zijn van hun ideale baan. Dit was 2 jaar geleden misschien nog een onwerkelijke droom. Maar nu ligt hij binnen handbereik.’
heb ik nog iets gemist?
Zijn zus reisde het afgelopen half jaar de wereld rond. ‘Heb ik nog iets gemist’, vroeg ze toen ze terugkwam. Lock lacht. ‘Nou, dat kun je wel zeggen, antwoordde ik. Ik liet haar 20 A.I.-tooltjes zien die sinds die tijd zijn gelanceerd, en wat er allemaal mee mogelijk is. Dan zie je pas hoe enorm hard het gaat. Die hele technologie is zo enorm gedemocratiseerd, en nu voor iedereen bereikbaar.’
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Werf&.