Translate

Marcel Slaghekke: ‘Digitaal recruitment vraagt om een slimme aanpak’

Onze partner Marcel Slaghekke, oprichter en eigenaar van Carrière Uitzendbureau en HappyNurse, koos voor een slimme en digitale aanpak. De voormalig eigenaar van Olympia ontwikkelde zo twee grote labels en bracht de succesvolle franchiseformule voor uitzendbureaus op de markt. Een interessant interview over ondernemen in de flexbranche en de samenwerking met RecruitNow.

het ontstaan van Carrière en HappyNurse

Marcel Slaghekke is ruim veertig jaar actief in de arbeidsbemiddeling. In 1987 nam hij Olympia over met zes vestigingen. Twintig jaar later opereerde Olympia internationaal in zeven verschillende landen en 190 vestigingen. Maar tijdens de kredietcrisis in 2010 trok een bank de stekker eruit, een jaar nadat Marcel was vertrokken. Eind 2010 – nog middenin de economische crisis – begon hij opnieuw een onderneming in de flexbranche met de franchiseformules Carrière en HappyNurse. De ondernemingen zenden op dagbasis ongeveer 5500 medewerkers uit en verwachten dit jaar een omzet van ongeveer 190 miljoen euro.

meer nodig dan alleen een goede kantoorlocatie

“De uitdagingen in 1987 waren niet anders dan die van nu. Het gaat er in de flexbranche om dat je de juiste kandidaten op de juiste tijd bij de juiste klant krijgt. De systemen waarmee je die kandidaten vindt, zijn door de tijd heen wel veranderd. In de tijd van Olympia was een goed kantoor op een drukke locatie van belang. Enerzijds om er medewerkers te huisvesten en anderzijds als driedimensionale advertentie om kandidaten te werven. Hoe meer mensen langs het raam met advertenties liepen, hoe groter de kans dat er iemand binnenkwam. En eenmaal binnen, heeft de intermediair de aandacht van de kandidaat voor een langere tijd.” 

Marcel zag een sterke shift naar online. “Vooropgesteld, wij geloven nog steeds in een goede kantoorlocatie, want daar ontmoeten we onze kandidaten fysiek. Dáár leren wij ze kennen en ervaren én maken wij onze belofte naar de inlener waar: wij weten wie onze kandidaten zijn en hebben hen speciaal geselecteerd. Daarbij vinden wij dat we eerst iemand moeten hebben gezien om de juiste match te kunnen maken. Hoe is de privésituatie? Wat zijn de ambities? Het zijn de antwoorden op vragen die je online niet kunt stellen, omdat het triggers zijn om af te haken. Nu speelt recruiting zich voornamelijk online af en komt een kandidaat vaak pas fysiek op kantoor als er interesse van beiden kanten is. Er is nu meer nodig dan alleen een goede kantoorlocatie.” En dat bracht Marcel bij RecruitNow.

heeft jouw staffingorganisatie ook een slimme aanpak nodig?

Wij maken jouw uitzendbureau, detacheringsbureau of w&s-bureau klaar voor de toekomst. Onze specialisten laten je graag zien waar de kansen voor jouw bureau liggen tijdens een gratis advies op maat gesprek.

laagdrempeliger, succesvoller en gemakkelijker kandidaten binden

“Digitaal recruitment vraagt dus een slimme aanpak en daarom werken wij sinds 2018 samen met Cockpit, het ATS van RecruitNow. Dit systeem zetten wij in om online potentiële kandidaten te traceren en vervolgens uit te nodigen. Ook heeft RecruitNow onze website aangepast om onze vindbaarheid te vergroten en mogelijkheden voor kandidaten ontwikkeld om mobiel in te schrijven en te communiceren. Op deze manier kunnen onze vestigingen en franchisenemers laagdrempeliger, succesvoller en gemakkelijker kandidaten binden."

goede concurrentiepositie door continu doorontwikkeling

Marcel koos voor de oplossingen van RecruitNow, omdat het systeem constant wordt doorontwikkeld op de vraag van klanten en ontwikkelingen in de markt. “Het gaat daarin mee met de digitale marketing, waardoor we ons kunnen meten met iedere professionele concurrent. Online vacaturemarketing geeft kandidaten een transparant zicht op de markt bij alle uitzendbureaus. Als je de informatie van de kandidaat wilt hebben, moet je zorgen dat deze niet afhaakt in complexe systemen en vragen. De kandidaat moet zich makkelijk kunnen inschrijven én tegelijkertijd voldoende informatie krijgen. Deze samenwerking met RecruitNow helpt ons dat spel te spelen.”

focus op goede, ‘happy’ uitzendkrachten

Ondanks de digitale aanpak overheerst voor Marcel de menselijke maat. “Aantrekkelijk werk, beloning en kwalitatieve inleners blijven altijd relevant. Vooral op die laatste zijn wij selectief, want wij zoeken goede kandidaten voor goede klanten en goede klanten voor goede kandidaten. Als een inlener onvoldoende goed werkgeverschap laat zien, zijn wij bereid deze af te wijzen. Wij zijn niet het soort uitzendbureau dat busjes vol mankracht levert. Wij werken met mensen en staan voor een menselijke, respectvolle behandeling op het werk, de werkomstandigheden, het aantal uren dat iemand kan werken en de beloning.  

Inleners helpen wij hier ook mee, want uiteindelijk is ons doel om de klanten van onze klanten verder te helpen. Dat kan alleen met goede mensen en samenwerking. Het kan zelfs per klant, per afdeling of locatie verschillen. Uitzendkrachten werken het liefst bij bekende bedrijven, maar gaan soms weg vanwege de manager. Wij meten de oorzaak van het verloop en gaan vervolgens hierover in overleg. Door uitzendkrachten een carrière te geven en happy te maken met goed werkgeverschap, helpen wij de klanten van onze klanten.” 

groot potentieel in de markt

Ook Marcel kan de grote krapte op de arbeidsmarkt niet ontkennen, maar kijkt daar optimistisch tegenaan. “Sinds ik actief ben [1980, red] is de arbeidsmarkt na iedere crisis alleen maar krapper geworden. Natuurlijk hebben we dit al vijftig jaar zien aankomen. In de jaren zestig en zeventig losten ze dat op met arbeidsmigranten. Er zit nog veel potentieel in de markt, bijvoorbeeld bij de groep vluchtelingen, maar ook in de rek van het aantal te werken uren per week bij parttimers. De markt zal vluchtelingen wel training en opleiding moeten bieden zodat zij geschikt worden voor specifieke klanten én op snelheid worden gebracht. Nu worden vluchtelingen een aantal jaar uit het arbeidsproces gehaald om te wennen en de taal te leren, en worden daardoor ‘roestig’. Om goed te kunnen werken, moeten zij eerst ‘ontroesten’. Wij kunnen hen daarin prima begeleiden, mits zij taalvaardig zijn.”

ondernemen in de flexbranche: 1980 vs 2021

“De definitie ‘ter beschikking stellen van personeel onder leiding van een inlener’ is sinds de eerste ‘huursoldaat’ ouder dan de weg naar Rome en zal blijven bestaan. De behoefte aan flexibiliteit en flexibele krachten wordt structureel groter, volgend aan de wensen en eisen van consumenten. De systemen om dit personeel aan te trekken zullen telkens veranderen en de flexbranche zal daarop zijn businessmodel continu moeten aanpassen.” Als partner van Carrière Uitzendbureau en HappyNurse leveren wij als RecruitNow een belangrijke bijdrage aan die continue doorontwikkeling en innovatie.

“Cockpit wordt continu doorontwikkeld op de vraag van klanten en ontwikkelingen in de markt. Daardoor kunnen we ons meten met iedere professionele concurrent.” Marcel Slaghekke Eigenaar en oprichter Carrière Uitzendbureau en HappyNurse
plan een gratis advies op maat

Onze specialisten adviseren je graag vrijblijvend. Gewoon online, wanneer het jou uitkomt.

gratis advies op maat

Gerelateerde artikelen

Target reageert slim en snel op personeelsschaarste

Target reageert slim en snel op personeelsschaarste

  • Cockpit ATS
  • Cockpit Multi Client Edition
Puur Sales: ‘Innovatie en digitalisering zijn essentieel voor succes’

Puur Sales: ‘Innovatie en digitalisering zijn essentieel voor succes’

  • Cockpit ATS
bij WerkTalent staat digitalisering in dienst van persoonlijk contact

bij WerkTalent staat digitalisering in dienst van persoonlijk contact

  • Cockpit ATS
  • Jobsite