Flexhub verhoogt het rendement van intercedenten met goede tooling
Al erkennen arbeidsbemiddelingsbureaus steeds meer de toegevoegde waarde van data, toch is er volgens Flexhub nog een wereld te winnen. Zowel voor praktische zaken als op strategisch niveau. Maar dat vereist wel goede tooling.
“Bedrijven in de flexbranche raken in toenemende mate geïnteresseerd in data”, vertelt directeur Jaco Slagboom. Maar ook constateert hij dat veel bureaus nog altijd niet over een goede database beschikken. “En als ze met data werken, gaat dat meestal niet verder dan harde gegevens. Terwijl je ook wilt selecteren op vaardigheden en sociale waarden. Dan wordt een database pas echt waardevol. Wat dat betreft loopt de flexbranche achter op andere sectoren, zoals de reisbranche of de bankensector.”
Ook op het gebied van privacy is er volgens Slagboom nog veel vooruitgang te boeken. “Ik heb nu zelf een aantal vacatures, die bij verschillende bureaus uitstaan. Het verbaast me dan echt hoe er met data wordt omgesprongen. Kandidaten worden bijvoorbeeld aangemeld vanuit de mailbox in plaats van door een beveiligd systeem. Van de tien bureaus die een kandidaat voor mijn vacature instuurden, ontving ik van slechts één bureau een tijdelijke link.”
ook het maximale uit jouw data halen?
Onze specialisten Boy en René laten je graag zien waar de kansen voor jouw bureau liggen. Gewoon online, tijdens een gratis advies op maat.
datamanagement vereist goede tooling
Gelukkig constateert Jaco dat er een kentering gaande is. “Nieuwe beroepen ontstaan, oude beroepen vallen weg. Door de mismatch in de markt die hierdoor ontstaat, worden mensen creatief. De schaarste dwingt arbeidsbemiddelingsbureaus om kritisch naar hun processen te kijken. Anderzijds speelt ook de technologie een belangrijke rol in de omslag naar datamanagement: zo zijn er ATS-systemen beschikbaar gekomen en nieuwe technieken waarmee je bijvoorbeeld cv’s beter kunt uitdiepen. Daar was voorheen geen tijd voor.”
Arbeidsbemiddelingsbureaus beseffen dat recruitment een vak is waar je goede tooling voor nodig hebt, aldus de Flexhub-directeur. “Oprichters van nieuwe bureaus komen vaak bij grotere uitzendondernemingen vandaan, waar alles werd gefaciliteerd vanuit het hoofdkantoor. Ze kennen de markt, beschikken over een goed netwerk en hebben de voordelen van systemen al ervaren, maar missen nu de ontzorging door het hoofdkantoor.”
Daarbij ziet de software veel meer aanknopingspunten voor een match tussen werkzoekende en klant dan het vorige systeem. “Matchen kan gaan op basis van eigenschappen als ‘teamgeest’, ‘enthousiast’ en ‘doorzetter’ tot op taalniveau. Hoe specifieker de consultants het invullen, hoe uitgebreider en duurzamer de matches zijn. Dit sluit helemaal aan bij onze visie voor persoonlijke ontwikkeling. Een werkzoekende kan en wil meer dan dat zijn cv voorspiegelt.”
betaalbaar ATS-systeem voor ieder bureau
Flexhub biedt haar klanten recruitmentsoftware in samenwerking met RecruitNow. “Wij gebruiken de best beschikbare softwarepakketten in de markt. We hebben een uitgebreid onderzoek naar leveranciers gedaan, waarbij RecruitNow als beste uit de bus kwam. We maken gebruik van hun Cockpit ATS, maar hebben daar samen een multi-client editie voor Flexhub voor ontwikkeld. Zodat onze klanten met hun eigen naam en logo in het systeem kunnen.
Ook vinden we het belangrijk dat data niet dubbel wordt verwerkt. Veel van onze klanten werken bijvoorbeeld ook met de backoffice software van HelloFlex. Momenteel werken we aan een 2-weg koppeling, waardoor intercedenten die een opdrachtgever of kandidaat invoeren in het ATS van RecruitNow deze data automatisch ook invoeren in de backoffice van HelloFlex. En vice versa.”
‘waardevolle co-creatie van recruitmentsoftware’
Jaco hoort regelmatig van klanten dat Cockpit op het lijf van de intercedent is geschreven. “Als de intercedent ’s ochtends achter het bureau gaat zitten, ziet hij of zij via een dashboard precies welke acties uitgevoerd moeten worden. Sowieso vindt RecruitNow het belangrijk om te bespreken hoe we het werk van de intercedent gemakkelijker kunnen maken, hoe we meer rendement voor de intercedent kunnen genereren. Vier keer per jaar, of tussendoor als er behoefte aan is, zitten we bij elkaar voor de strategische agenda en om de doorontwikkeling van de software te bespreken. RecruitNow heeft een eigen ontwikkelteam, wat bijzonder is in Nederland. Andere bedrijven gaan naar India of Oost-Europa. Dat lijkt voordeliger, maar is naar mijn mening door gebrekkige communicatie uiteindelijk duurder. Juist de ‘co-creatie’, het samen verder brengen van het product, vind ik waardevol.” En daar is in de samenwerking met RecruitNow alle ruimte voor.
“RecruitNow vindt het belangrijk om te bespreken hoe we het werk van de intercedent gemakkelijker kunnen maken, hoe we meer rendement voor de intercedent kunnen genereren. Ze hebben een eigen ontwikkelteam, wat bijzonder is in Nederland.” Jaco Slagboom Algemeen directeur Flexhub
plan een gratis advies op maat
Onze specialisten adviseren je graag vrijblijvend. Gewoon online, wanneer het jou uitkomt.